skip to Main Content
Nieuwsbericht van een stockbureau

Neem je een fotograaf in de arm of kies je voor stockfoto’s?

Het gebruik van de stockfoto is mij als fotograaf natuurlijk een doorn in het oog. Al langer geleden besloot ik daar mijn gekleurde mening over te geven, maar tot op heden was het daar nog niet van gekomen. Een e-mail die ik onlangs ontving van Shutterstock, één van de grote aanbieders van stockfoto’s maakte dit item voor mij weer actueel. Het onderwerp van de mail begon namelijk met ‘Uw zelfgekozen…’ Dat is vooral heel goede marketingtaal.

4 overwegingen voordat je een stockfoto koopt:

1. Als je ondernemer bent, heb je iets te vertellen en die boodschap moet de doelgroep bereiken. De boodschap vat je meestal in een combinatie van taal en beeld. Veel mensen zien eerst een beeld (en beoordelen dat) en lezen vervolgens de tekst. Daarin speelt de vormgeving uiteraard ook een rol. Het belang van goed beeld en een goede toepassing daarvan is zo bezien best groot.
Wat is dan een passend beeld voor je boodschap? Ik denk dat zo’n beeld niet een algemeen beeld moet zijn. Dezelfde algemene beelden zie je soms opduiken bij verschillende bedrijven. Het beeld moet juist passen bij de identiteit van je bedrijf of organisatie.

2. Ook het gebruik van een eerlijk beeld is in mijn ogen belangrijk. Idealiter ontwikkel je als ondernemer een eigen beeldtaal zodat alle gebruikte beelden ook op elkaar zijn afgestemd. Om dit te bereiken met stockfoto’s is een grote opgave. Wat je in mijn ogen dus vooral niet moet doen is op de contactpagina een foto plaatsen van een universeel model met tandpastaglimlach en een headset op. Dit beeld is -meestal- niet eerlijk, niet specifiek voor je organisatie en weerspiegelt geen enkele identiteit. Geef liever écht een inkijkje in je bedrijf en laat zien waar en misschien wel door wie de telefoon wordt opgenomen.

voorbeelden van zoekresultaten van office foto's

3. Bezwaren tegen het gebruik van stockfoto’s zijn er te over, google daar maar eens op of lees dit artikel eens. Zelf heb ik ook wel eens gebruik moeten maken van een stockfoto. Juist die ervaring leerde mij dat het werken met dit soort foto’s veel kostbaarder is dan het lijkt, tenminste, als je het goed wilt doen. Stockbureau’s hebben namelijk wel goede foto’s, maar wil je een passende foto vinden en dat meerdere keren, dan ben je veel tijd kwijt aan zoeken, passen en meten, voordat je die ‘goedkope’ foto hebt aangeschaft.

4. Tot slot, hoe zit het nou met die e-mail wat de aanleiding vormde voor mijn schrijven? Ik werd getriggerd door het woord ‘zelfgekozen’. Dat is goede marketingtaal, je geeft namelijk de suggestie dat je als ‘kiezer’ belangrijk bent. Het tegengestelde is echter waar. Je kunt alleen maar kiezen uit een enorme hoeveelheid foto’s. Meer mogelijkheden biedt het niet. Zet het eens af tegen de mogelijkheden die je hebt als je een fotograaf in de arm neemt. Dan kun je de fotoshoot inhoudelijk samen voorbereiden, je bepaalt mede wat er op de foto’s te zien is én je hebt een exclusieve set afbeeldingen om mee aan de slag te gaan. En wat betreft dat kostenaspect daar ga ik graag het gesprek over aan. Just give me a call.